Finnish Service Alliancen kolmas vuotuinen päätapahtuma Service Day järjestettiin 18.3.2015 Design Factory:n tiloissa Espoon Otaniemessä. Tämän vuoden teemana oli erittäin ajankohtainen terveyspalvelujen uudistaminen otsikolla ”Tehokkuutta terveydenhuoltoon palvelumuotoilulla”. Tapahtumaan oli kerätty useita esimerkkejä, kuinka onnistuneen kehittämistyön tuloksena kaikki osapuolet hyötyvät: tuloksena on tehokkaampi toiminta, parantuneet hoitotulokset sekä tyytyväisemmät asiakkaat ja henkilökunta. Käytännön esimerkit terveyspalvelujen tuloksekkaasta uudistamisesta houkuttelivat salin täyteen innostuneita kuulijoita – osallistujia oli noin 120. Koostevideo esityksistä täällä.

ServiceDayYleiso

Tapahtuman avauspuheenvuoron ”Näin tulee toimimaan maailman paras lastensairaala” piti Uusi lastensairaala 2017-hankkeen tukiyhdistyksen puheenjohtaja Anne Berner. Hän korosti lapsen ja perheen kokemuksen tuomista keskiöön uuden sairaalan suunnittelussa. Tämä näkyy yksityiskohtienkin tasolla, esimerkiksi ikkunat tulevat olemaan normaalia alempana, jotta pienet potilaat näkevät paremmin ulos. Uuden teknologian hyödyntämisen avulla pyritään saavuttamaan parhaat hoitotulokset. Merkittävää on, että HUS on päättänyt, että uusi lastensairaala tulee toimimaan lean-periaatteiden mukaisesti.

ServiceDay_Berner

Hammaslääkäripalveluihin täysin uudenlaisen palvelukonseptin tuoneen Megaklinikan perustaja Anssi Mikola kertoi seuraavaksi Megaklinikan tarinan. Idean aivan uudenlaiseen konseptiin Mikola oli saanut seuratessaan intialaisten silmäklinikoiden äärimmäisen tehokasta toimintaa. Rohkea kokeilu viedä uusi tehokas malli suomalaisten hampaiden hoitoon on osoittautunut erittäin onnistuneeksi ja Megaklinikan toimintaa ollaan monistamassa nyt myös muualle (esitysdiat täällä). On jo viitteitä, että Megaklinikan toimintamalli voisi viruksen lailla levitä myös julkiseen hammashuoltoon, osoitti Aalto-yliopiston professori Paul Lillrank, jonka puheenvuoro oli Mikolan jälkeen. Lillrank kävi esityksessään läpi useita intialaisia esimerkkejä terveyspalvelujen tehokkaasta toteutuksesta ja pohti, kuinka Suomessakin voitaisiin oppia säästeliäistä innovaatioista.

Tapahtumassa saatiin kuulla myös Omasairaalan tarina. Omasairaalan perustamisessa mukana ollut ylilääkäri Markus Torkki kertoi elävästi, miksi ja miten aivan uudenlainen palvelukonsepti on luotu. Konseptissa yhdistyy uudella tavalla vakuutusyhtiön ja lääkäriaseman intressit ja palvelut. Torkki korosti, että kaikkea toimintaa on ohjannut alusta lähtien vain kaksi mittaria: asiakaskokemus ja hoitotulokset. Tämä seurauksena tapaturmapotilaan hoitopolku on saatu optimoitua mahdollisimman nopeaksi, mikä näkyy sairaslomapäivien huimana vähentymisenä.

ServiceDayTorkki

Tapahtumaan oli saatu myös kaksi viime vuoden kilpailuissa palkittua kertomaan tämän päivän kuulumisistaan. Fimlab laboratorioiden Virtain terveyskeskukseen luotu uusi palveluympäristö voitti viime vuoden Service Design Achievement –kilpailun. Service Day 2015 -tapahtumassa Fimlabin ylilääkäri Anu Mustilaa haastatteli voittaneen palvelumuotoiluprojektin toteuttaneen Diagonalin Kristiina Suominen. Saimme kuulla, miten pilotista oli päästy laajempaa jalkauttamiseen ja kuinka henkilökunta oli innostunut viemään kehitystyötä edelleen eteenpäin. Viime vuonna Vuoden palveluteko-kilpailussa kunniamaininnan saaneen Heltti Oy:n Anni Rouvinen piti viimeisen alustuksen, jossa hän kertoi työterveyden uudesta liiketoimintamallista ja sen avulla saavutetuista hienoista tuloksista. Hänen esitysdiansa täällä.

Tapahtuma päättyi jännittävään palkintojenjakoon. Jaossa oli kolme palkintoa: Vuoden palveluteko 2015, Vuoden palvelututkielma 2015 ja Service Design Achievement 2015. Palkintoja jakamassa oli FSA:n puheenjohtaja Katri Ojasalo ja sihteeri Minna Pura. Ensin paljastettiin Vuoden palveluteko 2015 -kilpailun voittaja. Voittajaksi nousi Omasairaala Oy. Kunniamaininta myönnettiin tänä vuonna kahdelle taholle: Megaklinikalle ja asiakaspalvelu kehittämispäällikölle Marika Järviselle Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä. Lue lisää palkituista palvelujen uudistajista täältä.

Vuoden palvelututkielma 2015 -kilpailun voitti Ida Rainion Master thesis: ”Co-created Corporate Story – Creating a Concept for Engaging Staff into Change Implementation”, jonka hän oli tehnyt Laurean Service Innovation and Design-koulutuksessa. Myös työn ohjaaja yliopettaja Leena Alakoski palkittiin. Lue lisää palkitusta tutkielmasta täältä.

Toisen kerran toteutetussa Service Design Achievement 2015 -kilpailussa palkittiin palvelumuotoilutoimiston palvelukehitysprojekti. Voiton vei Futuricen ja Suomen valokuvataiteen museon #snapshot-projekti. Erityisen ansiokasta projektissa oli eri sidosryhmien sitouttaminen palvelumuotoiluprojektin toteutukseen. Projektin esittelyvideo on katsottavissa täällä. Yleisöäänestyksen tässä kilpailussa voitti M4ID:n WHO:n rahoittama BOLD-projekti, jossa palvelumuotoiluosaamista sovelletaan kehitysmaiden synnytysten parantamiseen. Tämän projektin esittelyvideo täällä.

ServiceDesignAchievement

Näiden valokuvien myötä pääset Service Day 2015 -tunnelmiin: https://flic.kr/s/aHsk8Nigeo

Valokuvia ja tarinaa tapahtumasta myös täällä: https://www.facebook.com/ServiceDesignBreakfast?fref=ts

Pin It on Pinterest