Hyvinvointi-hackathon on tapahtuma, joka tuo yhteen eri alojen asiantuntijat kehittämään digitaalisia ratkaisuja hyvinvoinnin haasteisiin. Järjestyksessä toinen tapahtuma 27.-29.10.2017 kokosi saman katon alle 100 ratkaisijaa: palveluntuottajia, palvelumuotoilijoita, koodareita ja kokemusasiantuntijoita. 18 ryhmää kehitti uudenlaisia työkaluja pääkumppanimme STM:n asettamaan yhdeksään haasteeseen.

Haasteet liittyivät hallituksen neljään kärkihankkeeseen: Hyvä terve arki (#hyte), Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma (#lape),  Osatyökykyiset (#ote) ja Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa (#ikiomat).

Voit tutustua haasteisiin täällä >>

Enemmän kuin 48 tunnin tapahtuma

Tavoitteena on tuottaa niin toimivia ratkaisuja, että ne voivat myös toteutua. Tapahtumaan ilmoittautuneet valitsivat itseään kiinnostavan haasteen ilmoittautumisensa yhteydessä ja ryhmät koottiin ennen tapahtumaa. Osallistujilla oli siis mahdollisuus tutustua haasteen taustoihin ja myös toisiinsa ennen tapahtumaa. Osa tiimeistä ilmoittautui mukaan valmiina ryhmänä.

Ennen hackathonia järjestettiin webinaareja osallistujien tueksi ja kenen vain aiheesta kiinnostuneen iloksi. Aiheita olivat startup-yrityksen johtaminen – case Heimo, digitaalisten terveyspalveluiden tuottaminen – case Heltti, IPR-oikeudet, datan hyödyntäminen ja IBM Watson -webinaari & workshop.

Tapahtumassa tiimien apuna oli monipuolinen joukko mentoreita, palveluntuottajia, palvelumuotoilijoita ja sote- ja digiasiantuntijoita, jotka olivat ryhmien saatavilla sparraamassa ja antamassa palautetta.

Myös palkinnot valittiin tukemaan ratkaisujen jatkokehittämistä ja tiimien verkostoitumista: lippuja startup-tapahtuma Slushiin, pitch Slushin side-eventissä, Verticalin ja Sitran mentorointi, OmaKanta-opastusta, STM:n kummipalkinto sekä paikka Ultrahackissa.

Ja voittaja on…

Tuomaristo valitsi voittajat ja palkitut kuuden kriteerin perusteella, mm. kuinka hyvin ratkaisu vastasi valittuun haasteeseen ja kuinka uusi ja uniikki ratkaisu oli.

Pääpalkinnon voitti Team Sanoste ratkaisullaan Ikääntyneiden yksinäisyys. Toisen palkinnon voitti Laurean opiskelijatiimi ratkaisullaan Leikkitreffit.

Voit tutustua kaikkiin palkittuihin sekä heidän esityksiiinsä täällä >>

Mukaan Hyvinvointi-hackathoniin

Hyvinvointi-hackathonissa on tavoitteet korkealla, ei enempää eikä vähempää kuin onnistuva ihminen – parempaa hyvinvointia suomalaisille. Seuraavan Hyvinvointi-hackathonin järjestetään syksyllä 2018. Hyvinvointi-hackathon on nyt myös yhdistys. Tutustu tarkemmin täällä >>

Tervetuloa mukaan haastekumppaniksi, ratkaisijaksi tai toteuttamaan tapahtumaa!

 

www.hyvinvointihack.fihyvinvointihack@gmail.com
Seuraa meitä: Facebook, Twitter, Instagram
Järjestäjien Facebook-ryhmät: Markkinointi & viestintä sekä Yleinen

Pin It on Pinterest