Tapahtumakalenteri

Esittelyssä

Service Day 2017 – Voi hyvin Suomi!

Palvelumuotoilu ja -tutkimus mullistavat ihmisten arkea ja hyvinvointia, mutta mihin palveluliiketoiminta on matkalla? Miltä tulevaisuuden hyvinvointipalvelu näyttää?

Vuoden tärkein palvelututkimuksen ja palvelumuotoilun tapahtuma Service Day tuo alan suomalaiset vaikuttajat yhteen ja kokoaa tiedon palvelualan uusimmista signaaleista ja trendeistä. Tule saamaan oivalluksia ja kokeilemaan palveluiden muotoilua käytännössä!

Aika: torstai 4.5.2017 klo 10–16

Paikka: Laurea Tikkurila, Ratatie 22, Vantaa

Järjestäjät: Finnish Service Alliance (FSA), Service Design Network (SDN) ja Laurea ammattikorkeakoulu

Klo 10–12 Aamupäivällä huippuluentoja

Pohjois-Suomen syntymäkohortit – lääketieteen palveluksessa jo yli 50 vuotta, tutkimusjohtaja, dosentti,  Minna Männikkö,  Lääketieteellinen tiedekunta, Oulun yliopisto

Tulevaisuuden terveyspalvelut, tasolta 1.0 tasolle 3.0., hyvinvoinnin palveluoperaattori Madis Tiik, Sitra

Myötätunto ja myötäinto, kirkkososiologian professori Anne Birgitta Pessi, Helsingin yliopisto

Ajatuksen voima: mitä kannattaa ajatella?, markkinoinnin professori Tore Strandvik, Hanken Svenska handelshögskolan

Klo 13-15 Iltapäivällä palvelumuotoilun työpajoja ja esityksiä

Iltapäivä koostuu käytännön palvelumuotoilun työpajoista, joissa osallistujat pääsevät valintansa mukaan työstämään yhteiskunnan hyvinvointihaasteita palvelumuotoilun menetelmillä.

Service Design toimistot: Kuudes, Helsinki sekä Ixonos Oyj.

Lisäksi iltapäivällä on mahdollisuus kuunnella FSA:n teemaryhmien esityksiä:

Asiakasarvon ja palvelukokemuksen mittaaminen, johtaja Henrich Nyman, Hanken Executive MBA

Palvelujen digitalisoituminen tukemassa ihmiskeskeistä ikääntymistä, tutkimusjohtaja Ph.D (Tech.) Vesa Salminen, Hämeen ammattikorkeakoulu

Rakenna palvelut oikein, kehityspäällikkö Teija Aarnio, Haaga-Helian ammattikorkeakoulu

Onnistu vahvistamalla luottamusta, TkT Minna-Kaarina Forssén, Balade Oy.

Vuorovaikutusjohtaja tiedon jäljillä, FT Esa Tuominen

Klo 15-16 Päivä päättyy sisulla

Sisulla ja rohkaisulla, positiivisen psykologian maisteri, YTM Emilia Lahti, Aalto-yliopisto

”Ihmisyys on seikkailu, jonka toteutuminen parhaalla mahdollisella tavalla riippuu suurelta osin henkisen eväsreppumme sisällöstä. Hyvinvointi ja onnellisuus eivät ole taikaa tai sattumaa ja edellytykset niille luodaan varsin yksinkertaisten työkalujen avulla – työkalujen, jotka ovat mukanamme alati.”

Vuoden palveluteko ja -tutkielma kilpailujen avaaminen

Lämpimästi tervetuloa!

Dynamic identification of customer types online and offline
Time: 5.4.2017 Wednesday at 10 – 13
Place: Åbo Akademi, Åhuset, Gezeliusgatan 2 A (near Turun Tuomiokirkko)

Agenda:
10.00 – 10.15 Coffee & welcoming words, Minna Pura, Segmento Oy
10.15 – 10.45 Keynote 1 Gaming: A new typology of games: Implications for game development and marketing: Jukka Vahlo & Aki Koponen, Turku School of Economics
10.45 – 11.15 Keynote 2 Wellness: Identifying Wellness Types among the Young Elderly, Pirkko Walden & Anna Sell, Åbo Akademi
11.15 – 11.30 Sports Case: Audience Engage, Turning fandom into a shareable (and profitable) data source, Martti Wallasvaara, Sports startup
11.30 – 12.30 Demo:  TBD
12.30 – 13.00 Planning SIG publication & Segmentation SIG’s program for 2017

We haven’t decided yet what the demo part will be about: It could be e.g. reviewing new software / planning a new e.g. sports related project / testing LEGO® SERIOUS PLAY® in segmentation context – from abstract segments to concrete action.  What would you like to do, try out or review? Have you used or developed an awesome technique or tool that you would like to give a short demo about? Please suggest a hands on topic to Minna in advance. We can also discuss a practical problem related to the topic together, give us a challenge!

Please register to the event by sending an email to minna.pura|a|segmento.fi by 29th March.

The Special Interest Groups are organized as part of The Finnish Service Alliance initiative to support the development of the service economy and increase the societal impact of service research in Finland. www.servicealliance.fi.

Segmentation, predictive analytics and service targeting Special Interest Group
focuses on developing engaging service experiences and service marketing through segmentation. Any organization today needs to plan who they primarily target their services to, as well as where and how their target customers can be reached. Segmentation and targeting are therefore highly relevant and timely topics regardless of the field of business or size of the organization. Predictive analytics helps to identify who the best customers most likely are in the future, and prioritize operational tasks in a customer oriented way. The special interest group aims to facilitate better understanding of why people use services, test novel methods, tools and technologies how to group customers, measure results, anticipate likelihood to buy and target services and marketing communication to the relevant target groups. In addition, we aim to compare different tools and approaches as well as produce comparative measures between companies and different fields of business in order to make it easier to use segmentation in practice.

4.5.2017 – Service Day 2017 järjestetään Vantaalla

Merkitse kalenteriisi vuoden 2017 Service Day -tapahtuma, mikä järjestetään toukokuussa 4.5.2017 Service Design Network Suomen jaoksen sekä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa teemalla ”Voi hyvin Suomi”. Sille on saatu Suomi100-status. Sen tavoitteena on tuoda yleiseen tietoisuuteen palvelututkimusta, palvelumuotoilua ja, palveluajattelua osana itsenäisyyden 100-vuotisohjelmaa.

 

 

2.2.2017 – Nothern Service Day järjestettiin Oulussa

Radikaaleja palveluparannuksia aikaansaaneet Industryhack Oy ja Yogaia voittivat Vuoden palveluteko 2016 -palkinnot

Tampere 15.9.2016

Tampereen Yliopistolla järjestetty Service Day-tapahtuma kokosi yhteen palveluista kiinnostuneet tutkijat, asiantuntijat ja ammattilaiset keskustelemaan ajankohtaisista palveluja koskevista aiheista ja ilmiöistä. Katso tapahtuman esitykset ja kuvat täältä

Tapahtumassa julkistettiin myös Vuoden palveluteko ja Vuoden palvelututkielma -kilpailujen voittajat. Vuoden palvelutekona palkittiin Industryhack Oy sekä kunniamaininnalla Yogaia -digipalvelu kuluttajille.

Industryhack luo suomalaista positiivista energiaa. Se on uudenlainen toimija, joka fasilitoi innovaatioiden syntyä, ”uuden ajan työnvälitystoimisto”. Yritys auttaa suuria yritystoimijoita ketteröitymään. Yogaia on löytänyt uudenlaisia tapoja ylläpitää fyysistä ja henkistä hyvinvointia. Yogaia saa ihmiset liikkumaan digitaalisten välineiden kautta uudella tavalla ja yritys on skaalannut palvelustaan globaalin palvelun, joka on paikasta ja ajasta riippumaton. Molemmat palkituista ovat tehneet radikaaleja asioita ja saaneet aikaan merkittäviä ja moderneja palveluparannuksia. Ne ovat hyviä esimerkkejä palveluteoista, ei vain ideoista.

Vuoden väitöskirja -sarjassa palkittiin Christian Grönroos hänen elämäntyöstään palveluajattelun ja erityisesti palvelujen markkinoinnin edistämiseksi. Hän on ohjannut urallaan 27 väitöskirjaa, joista 25 on palveluaiheisia. Hankenin emeritusprofessori Christian Grönroos on Suomen siteeratuin tutkija alalla.

Vuosittain jaettavilla palkinnoilla Finnish Service Alliance haluaa nostaa esille menestyksekkäitä palvelujen uudistajia ja korostaa palveluinnovaatioiden merkitystä yhteiskunnalle ja yritysten menestymiselle. Kehittyneissä maissa palveluinnovaatiot ovat kansantalouden kasvun tärkein tekijä.

Kovan luokan puhujat yhteisessä tilaisuudessa

Tämän vuoden Service Day -esityksissä käsitellään muun muassa teollisuuden muuttumista palveluksi, pelialan ajattelua uutena näkökulmana palvelusuunnittelussa, avointa dataa palvelukehittämisen raaka-aineena sekä terveysalan uusia innovaatioita. Pormestari Anna-Kaisa Ikonen avasi tilaisuuden. Manse 2.0 – eli teollisuus palveluna tarjoaa hyvän ympäristön alueelliselle kehittämiselle, esimerkkinä luento Tampereen tulevaisuus – avoimesti ja liinisti. Tapahtumassa julkistettiin ”Virtaa sosiaali- ja terveyspalvelujen johtamiseen” -kirja.

Lisätietoja: Leena Alakoski, Finnish Service Alliancen puheenjohtaja, 050 5908 999, leena.alakoski@laurea.fi

Finnish Service Alliance ry: http://www.servicealliance.fi/ Finnish Service Alliance on lokakuussa 2012 perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää suomalaista palvelututkimusta ja lisätä sen soveltamista yrityksissä ja julkisissa organisaatioissa. Yhdistys haluaa vaikuttaa palveluyhteiskunnan kehittymiseen ja parantaa palvelututkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Uusia palvelututkimus-julkaisuja

FSA:n teemaryhmän palvelulogiikkaan perustuva liiketoimintamalli tuottama ”Arvonluonnin muutoksen aakkoset – Ketteryyttä asiakaskeskeisen liiketoimintamallin jatkuvaan kehittämiseen ja uudistamiseen” on nyt julkaistu suomeksi:
http://www.vtt.fi/Documents/Julkaisut/Muutoksen_aakkoset/Kirjoitus_14.pdf

Heidi Korhosen tuore väitöskirja ”Customer Orientation in Industrial Service Innovation – Deepening the Understanding on Customers, Needs, Involvement, and Value”:
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/21216

Katriina Järven tuore väitöskirja ”Productization of knowledge-intensive business services: A managerial perspective”:
https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/21246

Service Day 15.9.2016

Service Day 15.9.2016 Tampereen yliopistolla

Millaista on tämän hetken palvelututkimus ja -osaaminen? Millaisia näkökulmia se avaa kaupungin palvelujen kehittämisessä? Entä miten teollisuus muuttuu palveluksi?

Palvelututkimus ja service design yhdistävät mitä erilaisimpia osaajia suomalaisesta yhteiskunnasta – FSA:n Service Day kerää heidät koolle 15.9 Tampereen Yliopistolle. Tapahtuman huippuesiintyjät ovat mm. terveysalan uudistajia, teollisuuden tulevaisuuden tekijöitä sekä pelialan osaajia. Tutustu tarkemmin päivän ohjelmaan ja tulosta oma käsiohjelmasi

Tapahtuman osallistumismaksu on 50 € ja yhdessä FSA:n jäsenyyden kanssa 60 € – ilmoittaudu verkossa 12.9. mennessä

#FSA #ServiceDay2016

 

Uusi kirja palveluinnovaatioista

Finnish Service Alliance vaikuttaja Marja Toivonen on editoinut kirjan palveluinnovaatiosta, joka on juuri ilmestynyt Springerin kustantamana:

Service Innovation: Novel Ways of Creating Value in Actor Systems

Kirjassa on mukana iso joukko alan keskeisiä guruja, mm. Stephen Vargo, Ian Miles, Faiz Gallouj, Pim den Hertog, Jon Sundbo jne.

E-kirja on jo saatavilla Springer Linkin kautta. Painettu versio ilmestyy kuukauden sisällä.

Johtajuussymposium Tampereella 7.9.2016

Keskiviikkona 7.9.2016 järjestetään jo viidennen kerran Tampereen yliopiston Johtamiskorkeakoulun Johtajuussymposium.

Johtajuussymposium kokoaa johtamisen ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen nykyiset ja tulevat asiantuntijat sekä tekijät yhteiseen huippuseminaariin, jossa keskustellaan nykypäivän polttavista kysymyksistä ja luodataan maailman tulevaisuutta. Johtamiskorkeakoulun hengen mukaisesti keskustelua käydään yli tieteiden ja toimialojen rajojen.

Lisää tietoa: http://www.johtajuussymposium.fi/